Publikationen

"Get up, stand up: a randomized controlled trial to assess the effectiveness of a messenger-based intervention to reduce sedentary behavior in university students"

Abstract

Aim Sedentary behavior is a severe and independent risk factor for health. According to current research, sitting time is at a dangerously high level. Especially young adults show a high prevalence compared to others. The study aimed to assess the efectiveness of a 6-week messenger-based intervention to reduce sedentary behavior in university students.

Subject and methods The 345 university students that enrolled were randomly assigned to the intervention group (n = 173) and control group (n = 172). Randomization and allocation to the trial group were computer assisted. The trial was conducted remotely, without any personal contact. A drop out of 276 participants led to a primary analysis of 71 (IG n = 41; CG n = 31) participants. Sedentary behavior was assessed online using the Heidelberg Questionnaire for the Assessment of Sitting Behavior, at 5 time points: baseline (T0), 2 weeks (Z1), 4 weeks (Z2) 6 weeks (end of the intervention, T1), and follow-up 4 weeks after intervention (T2).

Results Mixed ANOVA was carried out for T0 and T1 to reveal interaction efects between time and group. Mean diferences show a highly practically and statistically relevant reduction in sitting time in the intervention group of 60 min between baseline and T1. No sustained efect of the intervention could be detected by analyzing sitting times at follow-up, 4 weeks after the end of the intervention.

Conclusions Reduction in sedentary behavior in the intervention group after 6 weeks shows that the intervention is practically and statistically relevant. Limitations concerning the assessment method (questionnaire) as well as the sample size should be considered. The trial serves as a pilot study. However, the positive outcome of sitting time reduction paves the way for further research in this field.

doi: https://doi.org/10.1007/s10389-022-01747-7

 

"Studyability als Ziel des Gesundheitsmanagements für Studierende"

Im Februar 2020 ist der Artikel "Studyability als Ziel des Gesundheitsmanagements für Studierende" von Gerhard Huber und Mona Kellner in der Fachzeitschrift B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport online publiziert worden. 

Zusammenfassung

Verschiedene epidemiologische Befragungen erhoben in den letzten Jahren Daten zum Gesundheitszustand der Studierenden in der Bundesrepublik. Obgleich die Ergebnisse eine vergleichsweise gesunde Statusgruppe vermuten lassen, wird bei genauerer Betrachtung deutlich, dass auch unter den Studierenden verschieden vulnerable Gruppen sind, für die die Konzeption eines maßgeschneiderten Gesundheitsmanagements notwendig ist. Diese Konzeption orientiert sich dabei am House of Workability. Im Rahmen eines Forschungsprojektes wird dieses Modell als Basis für die Weiterentwicklung eines „House of Studyability“ genutzt. Dieses Vorgehen hat Vorteile sowohl für die Strukturierung der bisherigen Interventionen als auch für die Identifikation fehlender Gesundheitsförderungsansätze. (Huber & Kellner, 2020) 

 

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DOI: 10.1055/a-1084-9878

"Sind Studierende jung, fit und gesund?"

Im Juni 2021 erschien der Artikel "Sind Studierende jung, fit und gesund?" im Heft 01/2021 der Leipziger Sportwissenschaftlichen Beiträge. Inhalt sind die Ergebnisse der Situations- und Bedarfsanalyse der Studierenden an der Universität Heidelberg, welche im Wintersemester 2019 durchgeführt wurde. 

Die Ergebnisse der Befragung sind außerdem auf dieser Homepage unter "Analyse" zu finden. 

"Health Related Studyability - An Approach to Structure Health Promotion Interverntions at Universities"

Im Mai 2021 wurde der Artikel "Health Related Studyability - An Approach to Structure Health Promotion Interverntions at Universities" online über Front. Public Health veröffentlicht.

Hier kommen Sie direkt zum Artikel.
DOI: 10.3389/fpubh.2021.654119

Verantwortlich: Univital
Letzte Änderung: 21.02.2023
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